Kolumni Kainuun Sanomissa 7.12.2018

Liikennettä pohjoiseen

Lisännyt: MarisannaJarva 07. joulukuuta, 2018

Tänä syksynä on saatu hyviä kuulumisia alueemme julkisen liikenteen ja kuljetustuen kehittämisestä. Sipilän hallitus esittää alueellisen kuljetustuen jatkoa ja tason korottamista. Pk-yritykset etenkin Pohjois- ja Itä-Suomesta voivat hakea tukea pitkän matkan kuljetusten kustannuksiinsa jatkossa 6 miljoonan euron potista.

Päätös on tärkeä Pohjois-Suomen betoni- ja sahateollisuuden ja kuljetusalan yrityksille. Kuljetustuki tulee saada jatkossa myös kestävälle pohjalle. Elinkeinoministeri Mika Lintilä asettikin parhaillaan työskentelevän työryhmän valmistelemaan kuljetustuen kehittämisvaihtoehtoja maakuntauudistukseen valmistauduttaessa. Jatkossa tavoitteena tulee olla mallin kehittäminen logistiikkatuen suuntaan, tukialueen rajaaminen pohjoisemmaksi vaikuttavuuden parantamiseksi sekä lähentää mallia Ruotsiin, jossa suurempi tuki antaa kansainvälistä kilpailuetua.

Lokakuussa saatiin palautettua myös arkiaamujen asiointiliikenne linja-autolla Kajaani-Oulu-välille. Tältä väliltä loppui alkusyksyllä viimeinen aamuvuoro kilpailutusten vuoksi ja asiasta tuli kansalaisilta aiheellista palautetta. Tilalle saatiin uusi vuoropari, joka mahdollistaa päiväasioinnin Ouluun opiskelijoille sekä esimerkiksi viranomaisasioiden hoitamisen ja yliopistollisessa sairaalassa käynnin.
Haluamme kehittää myös pohjoisen junaliikennettä. Ministeri Lintilä kertoi Kainuun matkallaan selvityttävänsä parempien junayhteyksien vaikutukset Pohjois- ja Itä-Suomen elinkeinoelämälle ja matkailulle. Toimivampien junavuorojen avulla helpotetaan myös asiointiliikennettä ja työssäkäyntiä, jotta saavutettavuutta parantamalla voidaan saada osaajia työvoimapulaan laajemmalta alueelta. Selvitys on tärkeä koko alueelle ja siinä arvioidaan myös Helsinki-Kajaani -yöjunavuoron mahdollisen palauttamisen vaikutukset. Tarvitsemme lisäksi esimerkiksi lisävuoroja päivittäisasiointiin Oulun ja Kajaanin välille. Joukkoliikenteen lisäämisellä olisi positiivisia vaikutuksia myös ympäristön kannalta.

Tulevien maakuntien yksi keskeinen tehtävä on alueen liikennesuunnittelu joukkoliikenteen ja myös kuljetustuen kaltaisesta logistiikkatuesta päättäen. Alueiden toimivan ja pitkäjänteisen liikennejärjestelmän vuoksi on tärkeää, että maakuntien asukkaat saavat päätösvallan heitä koskevista asioista omalle alueelleen.

Liikenneyhteyksillemme on tärkeää, että olemme aloitteellisia esitysten tekemisessä, oman toiminnan kehittämisessä ja edunvalvonnassa. Keskeistä on silti jatkossakin valtion tahtotila kehittää aluettamme yhdessä.

Jaa tämä sivu: